Min medarbetare mår inte bra, hur gör jag?

Vad gör jag när mina medarbetare inte mår bra?

Det är ju såklart svårt att kasta ur sig snabba lösningar men du ska få några frågor:

  • Är detta en känsla alla i din grupp har eller bara några?
  • Har det hänt något som förklarar att man mår dåligt?
  • Hur mår du själv?

Om det finns en händelse som gör att dina medarbetare mår dåligt, så behöver du fundera igenom vad du kan göra kring detta. Är det t ex så att någon i gruppen blivit allvarligt sjuk, då är det ju helt naturligt att man inte mår bra. Då tänker jag att det är viktigt att ni tillsammans funderar på hur ni kan möta upp denna medarbetare, att du involverar gruppen i ett fint bemötande.

Men det kanske har varit en förändring på arbetsplatsen som är dåligt grundad hos medarbetarna. Då behöver du jobba med förändringen, ta coachhjälp av en förändringsledare för att analysera var dina medarbetare är i förändringsprocessen och hur du kan hjälpa dem med att komma vidare och må bra igen.

Eller ni har kanske någon annan utmaning? Någon som mobbar? 

Oavsett vad som är orsaken till att dina medarbetare mår dåligt så behöver du hantera det. En ledare som stoppar huvudet i sanden och hoppas på att det ska gå över bidrar till att känslan eskalerar eller blir långdragen. 

Känns det övermäktigt - ta hjälp! Vi kan hjälpa dig att reda ut dina tankar, och finnas som bollplank. Men det kanske också finns en hr-avdelning eller företagshälsovård?

Tips för dig som är ny i ledarrollen